Waarom jouw website van € 600 je eigenlijk € 6000 of meer kost – Het ABC van websites (deel II)

Hoe kan je nu de aankoopprijs van een website beoordelen? Of waar dien je rekening mee te houden?

In mijn vorige blog (DEEL I) gaf ik je mijn visie over de impact van het internet op onze manier van zakendoen. We benoemden het ABC van websites (‘aantrekkelijk’, ‘betaalbaar’ en ‘concreet’) en gingen dieper in op het aantrekkelijk maken van je aanbod.

In deze blog geef ik mijn visie op het budget en het financiële gedeelte van een website want websites dienen betaalbaar te zijn, maar wat is dat nu “betaalbaar”?

Daarnaast geef ik je enkele tips om meer rendement uit je website te halen.

Hoe professioneel ben je bezig met jouw website?

Als websitebouwers boormachines zouden produceren en verkopen dan zou je verkoopargumenten horen zoals…

  • Met deze boormachine kan je alles. Van frezen tot boren en je kan er zelfs mee mixen.
  • Onze boormachines gaan jaren mee en verouderen nooit (euh, niet verouderen? )
  • Deze boormachine is draadloos en heeft een kinderslot.

Wat deze gemiddelde websitebouwers minder zou boeien is:

  • je kan veel sneller gaten boren zelfs in de hardste materialen
  • je kan langer of meer gaten boren met dezelfde batterij
  • je wordt productiever door de hanteerbaarheid en het gewicht

En laat ons eerlijk zijn, als professional wil je toch voornamelijk gaten, rendement en productiviteit. En dat is nu net waar het schoentje knelt als het over websites gaat.

Want vakmannen die elke dag gaten moeten boren, kennen echt wel de waarde van een boormachine. Ik, als doe-het-zelver, heb veel minder verwachtingen van een boormachine. Want we zijn al blij als we dat ene gat per jaar kunnen boren om een kader op te hangen.

En ik heb dan nog het geluk dat mijn vrouw niet zo bezig is met cijfers. Want als ze naar de feiten en cijfers zou kijken dan zou ze kunnen concluderen dat die boormachine van € 80 eigenlijk € 20 per geboorde gat kost… en dan zou mijn mond gesnoerd worden bij elke opmerking over die dure schoenen.

Waarom jouw € 600 website je eigenlijk 10 keer zoveel kost

Vakmannen die gereedschap kopen, weten dat een gemiddelde doe-het-zelf boormachine niet zal voldoen. Want deze boormachines zijn niet geschikt om een hele dag met hoge precisie gaten te boren. En waarschijnlijk voel je het al aankomen… met websites is dit niet anders.

Opmerking: Het is niet omdat je veel zelf aan een website doet of deze misschien zelf gebouwd hebt dat je een minderwaardige website hebt! De vraag is, hoe geschikt is jouw website voor het te leveren werk.

Websites zijn geen boormachines maar het is wel jouw gereedschap om op een consistente manier aan klanten te geraken.

En laat dat nu juist hetgeen zijn waar de meeste websites falen. Ze slagen er niet in om klanten aan te trekken of verkopen te realiseren. Je moest eens weten hoeveel websites er enkel bezocht worden door de schoonmoeder. Of hoeveel websites die zelden zorgen voor een klantencontact.

En als jij voldoende klanten hebt of je wil geen klanten maken met jouw website, dan is dat ok. Net zoals het ok is om een ‘Black&Decker’ of een ‘Bosch groen’ te kopen.

Wil je wel klanten maken met jouw website of heb je stiekem toch deze verwachting? Dan wil ik je vragen om toch even na te denken…

En begrijp me niet verkeerd. Ik vraag je niet om veel te betalen voor jouw website want jammer genoeg ken ik ook gevallen waar er € 20.000 of meer werd betaald… zonder rendement.

Het enige wat ik wil doen, is vragen om na te denken over rendabiliteit en betaalbaarheid van jouw website of webshop. Want wees realistisch, je weet waarschijnlijk ook wel dat je voor een paar honderden euro’s geen website laat bouwen die je tientallen klanten of contacten per maand oplevert. De kans is zelfs groot dat je potentiële klanten je niet vinden of dat ze afhaken.

Wat is de echte kost voor een bedrijf? Hoeveel klanten zou jij verliezen als men afhaakt op je website? Hoeveel zou de kost zijn als je bedrijf niet vindbaar is?

6 tips om meer rendement uit jouw website of webshop te halen

TIP 1: Denk en werk in 3 verschillende stappen. 

Ten eerste, denk aan bezoekers. Hoe ga je voldoende bezoekers naar jouw website halen?

Ten tweede, zorg dat je website minimaal aan de huidige standaards voldoet. Denk aan Google optimalisatie*, mobiel vriendelijk, SSL certificaat, professionele en lokale hosting, koppeling met analytics zodat je kan meten wat er gebeurt op je website…

Ten derde, zorg dat jouw website of dat specifieke pagina’s gebouwd worden rond het realiseren van specifieke doelen. Dit kan een doel zijn zoals bijvoorbeeld het versturen van een offerte aanvraag. Voorzie de nodige call-to-actions en herhaal deze op verschillende plaatsen.

* Google optimalisatie is veel meer dan wat zoekwoorden formuleren of zorgen dat je gevonden wordt op je bedrijfsnaam. Vindbaarheid in Google is geen éénmalige actie. Het is een zeer dynamisch gebeuren en zal de nodige tijd en energie vragen

TIP 2: Ken je basiscijfers.

Wat mag het je kosten om een nieuwe klant te maken?

Heeft een nieuwe klant € 5 waarde of is dit eerder € 500?

Dit hangt sterk af van jouw sector en activiteit.

De waarde van een nieuwe klant kan afhangen van volgende factoren:

  • wat is jouw gemiddelde orderwaarde?
  • zijn er herhaalaankopen of heb je eenmalige aankopen? (customer life-time value)
  • welke marge heb je op een verkoop?
  • hoeveel concurrentie heb je?
  • hoe intensief is het verkoopproces?

Gebruik deze basiscijfers om de rendabiliteit van jouw project in te schatten.

TIP 3: Maak je verwachtingen helder en zo meetbaar mogelijk. 

Het is onmogelijk om in de toekomst te kijken en om exacte voorspellingen te doen maar je kan wel jouw verwachtingen in kaart brengen.

Wil je met jouw website 3 offerte-aanvragen per maand ontvangen of eerder 300?

Wil je met jouw webshop 2 verkopen per dag realiseren of eerder 2000?

Kijk niet alleen naar jouw verwachtingen maar analyseer ook wat de realistische mogelijkheden zijn. Als je bijvoorbeeld een product verkoop voor diabetici in België dan heb je een potentiële doelgroep van 800.000 mensen. De kans is klein dat ze allemaal klant worden. Wat is er een realistisch aantal? Hoeveel van deze doelgroep kan je online bereiken en naar je website brengen? Welk percentage van deze bezoekers zal ook effectief onmiddellijk kopen?

Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen ofwel veel te optimisme zijn terwijl andere mensen veel te lage verwachtingen hebben.

Heel wat van onze klanten zien de eerste weken al resultaten van hun website of webshop maar weet dat er vaak maanden nodig zijn om volle toeren te kunnen draaien.

TIP 4: Wees realistisch en denk op langere termijn

Commerciële bedrijven weten dat het belangrijk is om continu bezig te zijn met nieuwe klanten maken of bestaande klanten verder te ontwikkelen.

Een website geld laten opbrengen, is geen eenmalig iets. Het is een continu proces. Om een vaste toestroom te genereren zal er tijd en energie, gedurende langere tijd, nodig zijn.

TIP 5: Zorg dat je ook zelf aan de slag kan

In de online wereld is verandering de enige constante. Je start met een idee en laat het uitwerken. Soms werkt het onmiddellijk, vaak zijn er nog kleine of grotere aanpassingen nodig.

Misschien moet die knop net op een andere plaats staan of mag hij toch wat meer opvallen. Misschien twijfel je over die slagzin of wil je een andere slagzin uittesten.

In de praktijk blijkt keer op keer dat kleine testen, subtiele aanpassingen,… een wereld van verschil kunnen maken.

Meestal is het handig als je zelf snel kleine wijzigen kan implementeren want als je elke kleine wijziging of test moet laten uitvoeren. Dan ga je waarschijnlijk aan snelheid moeten inboeten.

TIP 6: Jouw website staat online, nu begint het echte werk

Voorzie ook voldoende budget of tijd voor marketing activiteiten.

Als je budget hebt of snelheid wil maken dan zijn betalende advertenties bij zoekmachines of sociale media in heel veel gevallen een goede oplossing.

Heb je weinig of geen marketingbudget? Dan kan je best wat extra tijd en energie in organische of gratis marketingtechnieken steken. Hoewel deze technieken heel rendabel kunnen zijn, heb je vaak een significant langere periode nodig om resultaten te boeken.

Voorbeeld: Je kan Google betalen om binnen 1 uur bovenaan te staan in de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord. Het kan daarentegen, voor bepaalde zoekwoorden, dagen werk kosten en maanden duren om organisch hoog te scoren.

De meeste bedrijven kiezen voor een gezonde mix tussen betaalde en niet-betalende strategieën.

Geef gerust jouw commentaar of mening op deze blog!

Ben je op zoek naar een WEBSITE BOENK EROP? Stuur dan een bericht naar hans@solidsite.be of vul hier je aanvraag in en vermeld “blogkorting.

Als je deze maand (oktober 2018) ons een aanvraag stuurt en “blogkorting” vermeldt , krijg je tijdelijk 10% korting bij de aankoop van een website via ons.

Hans Cnops | Maakt Websites Boenk Erop